Ενότητες εργασίας

Το πρόγραμμα θα αναπτυχθεί σε πέντε  ενότητες εργασίας ως εξής:

Ενότητα Εργασίας 1 (μήνες 1-24):

Μελέτη της επίδρασης της ρητής διδασκαλίας της Στρατηγικής Ελέγχου Μεταβλητών στην κατανόηση της μεθόδου από φοιτητές Τμημάτων Νηπιαγωγών. Η έρευνα θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια εργαστηριακού μαθήματος για τη διδασκαλία ΦΕ. Οι φοιτητές της ομάδας ελέγχου θα συμμετέχουν σε πειράματα πλεύσης- βύθισης και ιδιοτήτων των μαγνητικών υλικών χωρίς να γίνει σαφής διδασκαλία της μεθόδου. Αντίθετα, οι φοιτητές της πειραματικής ομάδας, εκτός από τη συμμετοχή τους στα πειράματα, θα διδαχθούν με σαφήνεια τον συλλογισμό με τον οποίο σχεδιάζεται ένα πείραμα με βάση τη ΣΕΜ καθώς και τον συλλογισμό με τον οποίο καταλήγουμε σε συμπέρασμα. Για τη συλλογή των δεδομένων θα χρησιμοποιηθεί γραπτό ερωτηματολόγιο.

Η έρευνα θα πραγματοποιηθεί ως εξής:

1ο   εξάμηνο:  μελέτη  και  κωδικοποίηση  της  βιβλιογραφίας,  ανάπτυξη  διδακτικών υλικών (σχέδια μαθήματος, ερωτηματολόγια, κ.ά.),
2ο και 3ο εξάμηνο: εφαρμογή διδασκαλιών και συλλογή δεδομένων,

4ο εξάμηνο: ανάδειξη και κωδικοποίηση απόψεων.

Τα ερευνητικά ερωτήματα που στοχεύει να απαντήσει η ενότητα αυτής της έρευνας είναι:

1.     Ποιες  είναι  οι  απόψεις  των  φοιτητών  /τριών  Τμημάτων  Νηπιαγωγών  για  τη μέθοδο ΣΕΜ;

2.     Είναι σημαντικός παράγοντας η ρητή διδασκαλία του συλλογισμού της ΣΕΜ στην κατανόηση της μεθόδου;

Ενότητα  Εργασίας  2  (μήνες  1-24):  

Μελέτη  των  απόψεων  και  πρακτικών  εν  ενεργεία εκπαιδευτικών  Α’ και  Β’  βάθμιας  Εκπαίδευσης,  που  μετείχαν  παλαιότερα  σε  πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης που στόχευε, μεταξύ άλλων, στην εξοικείωση των συμμετεχόντων με την υιοθέτηση διδακτικών προσεγγίσεων διερευνητικού τύπου.

Θέλουμε να ελέγξουμε αν και σε ποιο βαθμό κατέχουν σχετικές με τη διερεύνηση απόψεις, τις οποίες διδάχτηκαν σε προηγούμενη εκπαίδευσή τους, και αν χρησιμοποιούν στη διδασκαλία τους   αντίστοιχες   πρακτικές.   Για   το   σκοπό   αυτό   θα   πάρουμε   συνέντευξη   από   4 εκπαιδευτικούς, ενώ στη συνέχεια θα τους παρατηρήσουμε για λίγες διδακτικές ώρες (π.χ. 2 έως 3 διδ. ώρες) στην τάξη τους. Στόχος μας είναι να διερευνήσουμε αν και ποιες απόψεις /πρακτικές κατέχουν και χρησιμοποιούν, ως αποτέλεσμα της εκπαίδευσής τους. Επίσης, ποιοι παράγοντες βοήθησαν ή εμπόδισαν την διατήρηση αυτών των απόψεων και πρακτικών. Η έρευνα θα πραγματοποιηθεί ως εξής:

1ο  εξάμηνο: μελέτη και κωδικοποίηση της βιβλιογραφίας, ανάπτυξη διδακτικών υλικών

(σχέδια μαθήματος, ερωτηματολόγια, κ.ά.),

2ο και 3ο εξάμηνο: εφαρμογή διδασκαλιών και συλλογή δεδομένων,

4ο εξάμηνο: ανάδειξη και κωδικοποίηση απόψεων και πρακτικών.

Το ερευνητικό ερώτημα που στοχεύει να απαντήσει η ενότητα αυτής της έρευνας είναι:

1.     Ποια στοιχεία της διερευνητικής προσέγγισης εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί, πολύ χρόνο  μετά  την  επιμόρφωσή  τους;  Το  ερώτημα  αναλύεται  στα  εξής  υπο-ερωτήματα:

a.   Πως  διαμορφώνονται  οι  απόψεις  επιμορφωθέντων  εκπαιδευτικών  για  τη διερευνητική διδασκαλία και μάθηση πολύ χρόνο μετά την επιμόρφωση τους;

b.   Ποια στοιχεία διερευνητικής προσέγγισης από αυτά που είχαν διδαχθεί στο

παρελθόν, μπόρεσαν να ενσωματώσουν στο διδακτικό τους σχεδιασμό και να εφαρμόσουν στη διδακτική τους πράξη και με ποιο τρόπο;

c.   Ποιοι είναι οι  παράγοντες που ασκούν ενισχυτική η αποθαρρυντική επίδραση στην υιοθέτηση διερευνητικών διδακτικών προσεγγίσεων   στην καθημερινή διδακτική τους πρακτική;

Ενότητα Εργασίας  3 (μήνες 7-24):

Μελέτη απόψεων και πρακτικών μικρού αριθμού (3-4)

διευκολυντών  /  μουσειοπαιδαγωγών    ενός  Κέντρου  ΦΕ,  όπως  το  ΝΟΗΣΙΣ,  οι  οποίοι υλοποιούν μικρής κλίμακας προγράμματα Επιστημών και Τεχνολογίας στο Κέντρο ΦΕ. Π.χ. προγράμματα Νανοτεχνολογίας ή πειραματικών κατασκευών.

Η έρευνα θα πραγματοποιηθεί ως εξής:

1ο   εξάμηνο:  μελέτη  και  κωδικοποίηση  της  βιβλιογραφίας,  ανάπτυξη  διδακτικών υλικών (δραστηριότητες, ερωτηματολόγια, κ.ά.),

2ο εξάμηνο: εφαρμογή δραστηριοτήτων και συλλογή δεδομένων,

3ο εξάμηνο: ανάδειξη και κωδικοποίηση απόψεων και πρακτικών.

Τα ερευνητικά ερωτήματα που στοχεύει να απαντήσει η ενότητα αυτής της έρευνας είναι:

1.     Ποιες οι απόψεις και πρακτικές των διευκολυντών που οργανώνουν προγράμματα μη τυπικής εκπαίδευσης σε ένα Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας;

Ενότητα Εργασίας 4 (μήνες 25-36):

Τέλος, θα επιχειρήσουμε να συσχετίσουμε απόψεις και πρακτικές, δηλ. να εξετάσουμε αν οι απόψεις καθοδηγούν τις πρακτικές ή το αντίστροφο ή δεν υπάρχει κάποια σχέση. Επίσης να σχεδιάσουμε διδακτικές προτάσεις για την εκπαίδευση ή και επιμόρφωση εκπαιδευτικών, με στόχο την ενίσχυση των διερευνητικών τους πρακτικών. Τα ερευνητικά ερωτήματα που στοχεύει να απαντήσει η ενότητα αυτής της έρευνας είναι:
1.     Ποιες οι σχέσεις απόψεων και πρακτικών εκπαιδευτικών για τη διερεύνηση;

2.     Ποιες είναι οι κατάλληλες διδακτικές προτάσεις (διδακτικός μετασχηματισμός), οι οποίες θα ενισχύουν τις διερευνητικές πρακτικές  φοιτητών και υπηρετούντων εκπαιδευτικών, ως συνέπεια της έρευνας αυτής;

Ενότητα Εργασίας 5 (μήνες 1-36):

Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, θα συμμετέχουμε         σε                         ενέργειες           διάχυσης    αποτελεσμάτων    έρευνας.    Η    διάχυση    των αποτελεσμάτων θα πραγματοποιηθεί μέσω της ερευνητικής ομάδας σε θεσμοθετημένα συνέδρια της περιοχής εκπαίδευσης ή /και Εκπαίδευσης στις ΦΕ. Τα αποτελέσματα θα δημοσιευθούν σε πρακτικά διεθνών ή και Ελληνικών συνεδρίων με σύστημα κριτών καθώς και σε διεθνή ή /και Ελληνικά επιστημονικά περιοδικά με σύστημα κριτών. Τέλος, θα δημιουργηθεί ιστοσελίδα για την επικοινωνία του προγράμματος και τη διάχυση των αποτελεσμάτων και των δημοσιεύσεων..